De karakteristieken van Nederlanders

luxe-hottub

Stel je voor, er is een hottub van Welltub die een bepaald bedrag kost, maar wel van goede kwaliteit is. Aan de ander kant is er een hottub aanbieding die voor een veel lager bedrag weg kan, maar die achterblijft in kwaliteit. Het zit hierbij in de genen van Nederlanders om voor de goedkopere optie te gaan, de kwaliteit overbodig gelaten. Dit zijn karakteristieken van Nederlanders. Deze mensen zoeken altijd naar de goedkoopste optie of naar aanbiedingen waar hun handen van gaan jeuken. Dit kan ten nadele zijn van merken die zich puur focussen op kwaliteit, waardoor ze iets moeten inleveren op de prijs, omdat ze anders de kosten niet kunnen dekken.

De goedkoopste optie

Wanneer Nederlanders de keuze voorgelegd krijgen voor een product wat iets meer kost, maar langer mee gaat of hetzelfde soort product die minder kost, maar ook minder lang meegaat, zullen Nederlanders altijd voor de optie kiezen die minder lang mee gaat. Veel Nederlanders kijken hierbij niet verder dan de prijs zelf, wat de Nederlanders erg beïnvloed worden door prijzen. Hierdoor is het ook een heel aparte markt voor bedrijven om in te opereren. Ze moeten hier tegen hun principes in inleveren op kwaliteit om een lagere prijs te hanteren om de Nederlanders tevreden te houden.

De verschillen in koopkracht

De laatste jaren is de koopkracht in Nederland sterk afgenomen. Dit betekent dat Nederlanders met hetzelfde geld als 5 jaar geleden veel minder kunnen kopen dan wat ze 5 jaar geleden ermee konden doen. Voor veel Nederlanders is koopkracht een van de belangrijkste begrippen in de economie. Ze willen zoveel mogelijk met hun geld doen, maar producten worden duurder in verhouding met de inflatie en loonsverhoging, wat ertoe leidt dat de koopkracht steeds meer daalt. Vooral voor Nederlanders en de karakteristieken van deze consumenten is het dus een groot nadeel.